Μετάβαση στο περιεχόμενο

Ξεκοκαλίζοντας το ψηφιακό αρχείο της ΕΡΤ Μέρος Β’

17 Φεβρουαρίου, 2011

Στις αρχές της δεκετίας του ’90 ο Χρόνης Μίσσιος παρουσίαζε μια εκπομπή για τα δικαιώματα των ζώων, το ΒΛΕΜΜΑ. Συνολικά προβλήθηκαν 44 επεισόδια που όλα μαζί  συγκλίνουν στην ευαισθητοποίηση των πολιτών απέναντι στα ζώα, παραγωγικά και συντροφιάς, με θεματικές ενότητες όπως οι συνθήκες εκτροφής, αναπαραγωγής και εκμετάλλευσης τους στο σύγχρονο κόσμο, η βοήθεια που μπορούν να παρέχουν τα ζώα σε παιδιά με ειδικές ανάγκες, τα αδέσποτα, η κακοποίηση, η άγρια πανίδα της Ελλάδας και πολλά πολλά άλλα. Ξεκίνησα να βλέπω τα επεισόδια στις αρχές του φθινοπώρου και τέλειωσα αυτές τις μέρες, πλούσιος, ανακουφισμένος, θυμωμένος. Στις άγριες μέρες που ζούμε σε βάρος των ζώων, αυτή η εκπομπή όχι μόνο θα έπρεπε να ξαναπροβάλλεται από την ΕΡΤ, αλλά και να διδάσκεται στα σχολειά, σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.

                     

Μερικά από τα δικά μου αγαπημένα:

             

Εγκλεισμός χωρίς Έγκλημα: Η συνήθεια του σύγχρονου ανθρώπου να φυλακίζει ζώα για την ευχαρίστησή του. Γίνεται αναφορά σε ζωολογικούς κήπους, στον εθνικό κήπο της Αθήνας, στις εκεί άθλιες συνθήκες διαβίωσης των ζώων, ενώ η θλίψη που αποπνέουν τα μάτια των ζώων που βρίσκονται αποκομμένα από το φυσικό τους περιβάλλον και είναι έγκλειστα στους ζωολογικούς κήπους, μετατρέπει την επίσκεψη σε ένα ζωολογικό κήπο σε επίσκεψη σε μία ψυχιατρική κλινική. Πώς είναι δυνατό να προσφέρει ευχαρίστηση στον άνθρωπο η εικόνα των έγκλειστων ζώων στους ζωολογικούς κήπους και το βασανιστήριο του περιορισμού του ζωτικού χώρου ενός ζώου; Εδώ

              

Για μια Καλύτερη Ζωή: Το πρόβλημα των αδέσποτων, η ευθανασία και η περίθαλψή τους. Μιλούν εκπρόσωποι διάφορων φιλοζωικών σωματείων για τη διαδικασία της στείρωσης, την προστασία και τον εμβολιασμό των αδέσποτων ζώων, ενώ προβάλλονται πλάνα με κτηνιάτρους να εξετάζουν και να στειρώνουν ζώα. Εδώ

               

Τα Αδέσποτα του Βαρδάρη: Παρουσιάζεται το πρόβλημα των αδέσποτων ζώων στις γειτονιές της Θεσσαλονίκης, δίνονται στοιχεία για τις μονάδες περίθαλψης αδέσποτων ζώων, για τις συνθήκες διαβίωσης των ζώων σε αυτές, αλλά και για τα γενικότερα προβλήματα (κυρίως στέγασης) που υπάρχουν. Επίσης, θίγεται το θέμα της ευθανασίας των ζώων, αλλά και το γεγονός ότι πολλά αδέσποτα χρησιμοποιούνται για πειράματα. Εδώ

             

Στη Σκιά της Ακρόπολης: Παρουσιάζονται τα αδέσποτα ζώα γύρω από την Ακρόπολη και ο πολιτισμός που διαφαίνεται μέσα από την αγάπη του προς τα ζώα και τον τρόπο αντιμετώπισης των αδέσποτων. Εδώ

            

Ένα Παιδί Μετράει τα Κάγκελα: Ο Μίσσιος επισκέπτεται με μαθητές του Δημοτικού ένα ζωολογικό κήπο και συζητούν για την αιχμαλωσία των ζώων και την καταπάτηση των δικαιωμάτων τους από τους ανθρώπους. Τα παιδιά εκθέτουν τις απόψεις τους για την αναγκαιότητα ή μη των ζωολογικών κήπων, μιλούν για τα συναισθήματα των φυλακισμένων ζώων, ενώ ο παρουσιαστής εξηγεί τη λειτουργία της φύσης σε συνάρτηση με τα ζώα και προτείνει στα παιδιά τρόπους διαμαρτυρίας για την κατάσταση αιχμαλωσίας των ζώων. Εδώ

        

Η Σιωπή του Πειραματόζωου: Διακεκριμένοι επιστήμονες εκφράζουν τις απόψεις τους για τα πειράματα και περιγράφουν τις διαδιακασίες τους, όταν προσαρμόζονται σε ειδικές συνθήκες και σε εξειδικευμένα εργαστήρια. Τονίζουν τη χρησιμότητά τους και τους παράγοντες που επιδρούν στην αξιοπιστία των αποτελεσμάτων, ενώ, τέλος, αναφέρονται στις αντιδράσεις των φιλόζωων, εξαιτίας της καταπόνησης των ζώων σε συγκεκριμένα πειράματα. Παράλληλα, προβάλλονται πλάνα με ζώα σε χώρο εξειδικευμένων εργαστηρίων. Εδώ 

                

Τα Πρόσωπα του Πόνου: Ο παραλογισμός της κακοποίησης των ζώων και συνθήκες διαβίωσης στο τσίρκο, στο ζωολογικό κήπο και στα πειραματικά εργαστήρια. Προτείνεται η σωστή διαπαιδαγώγηση των παιδιών από τους γονείς τους και αναλύεται ο τρόπος με τον οποίο τα στερεότυπα για τα ζώα (μέσα από παραμύθια κλπ.) οδηγούν στην κακομεταχείρηση τους. Επίσης, προβάλλονται πλάνα από ζώα σε τσίρκο και κακοποιημένα ζώα σε κλουβιά και κατά τη διάρκεια πειραμάτων. Εδώ

          

Το Ερωτικό τους Βλέμμα: Αναφέρεται στον ερωτισμό της φύσης και των ζώων και στα ερωτικά «πεπραγμένα» στο ζωικό βασίλειο. Πτηνά, θηλαστικά, ζωύφια, θαλάσσια όντα παρελαύνουν στα πλάνα δείχνοντάς μας τα στοιχεία της ερωτικής τους συμπεριφοράς και τους τρόπους που υιοθετούν, προκειμένου να προσεγγίσουν τον ερωτικό τους σύντροφο. Μία ψυχολόγος και μία ποιήτρια πληροφορούν τους θεατές ότι τα όντα του ζωικού βασιλείου δεν είναι κενά συναισθημάτων και ότι η ερωτική τους συμπεριφορά περιλαμβάνει ερωτική προτίμηση, κάλεσμα και μεθοδική προσέγγιση, ερωτικό παιχνίδι και συναισθηματικό δέσιμο. Εδώ

          

Προς τα Χειμαδιά: Οι δύσκολες συνθήκες ζωής και εργασίας των βοσκών της ορεινής Ελλάδας, η μεταφορά των κοπαδιών από τα βουνά στα χειμαδιά το φθινόπωρο, και στον κάμπο την άνοιξη, αλλά και η σχέση των βοσκών με τα κοπάδια τους. Τραγουδούν τα «Κυρατζίδικα», τα «τραγούδια της στράτας», με τα οποία συνόδευαν παλιότερα τα κοπάδια τους, και συγκρίνουν τις συνθήκες διαβίωσης των βοσκών του χτες και του σήμερα. Η κάμερα, τοποθετημένη εντός και εκτός των φορτηγών που μεταφέρουν τα ποίμνια στο νέο τους τόπο για να ξεχειμωνιάσουν, παρακολουθεί ρεαλιστικά την πορεία τους προς τα χειμαδιά, συνοδευμένη από φυσικό ήχο και από πραγματικές συνομιλίες των βοσκών, δίνοντας έμφαση και στο φυσικό τοπίο. Εδώ

           

Στις Σκάλες της Σαντορίνης: Παρουσιάζονται οι συνθήκες διαβίωσης και χρήσης των ζώων στις εργασίες των ανθρώπων στην Καλντέρα της Σαντορίνης. Οι αγωγιάτες και τα ζώα τους ανεβοκατεβαίνουν αδιάκοπα, καθώς η σκληρή εργασία διαρκεί όλη μέρα, ενώ το τελεφερίκ κάνει σκληρότερο το συναγωνισμό του παλιού τρόπου μεταφοράς με τον καινούριο. Οι ομορφιές του νησιού ξεδιπλώνονται μπροστά μας, μέσα από τα πλάνα της πανοραμικής θέας του νησιού. Εδώ

            

Σχέσεις Στοργής: Η βοήθεια που μπορεί να παρέχει στα παιδιά με ειδικές ανάγκες η επαφή και η σχέση με τα ζώα. Για το θέμα μιλούν ειδικοί παιδαγωγοί και εκπαιδευτές, γίνονται αναφορές στις θετικές επιδράσεις που ασκεί στα παιδιά η επαφή με τη φύση και παρουσιάζονται οι δραστηριότητες του Ομίλου Θεραπευτικής Ιππασίας. Εδώ.

                      

Στα Καταφύγια: Ευθανασία ή στείρωση, ασυλοποίηση ή επανένταξη των αδέσποτων ζώων; Εκπρόσωποι σωματείων προστασίας ζώων αναπτύσσουν τις απόψεις τους σχετικά με τις αρχές περί περίθαλψης των έρημων ζώων, ενώ υπερτονίζουν τη συμμετοχή της ιδιωτικής πρωτοβουλίας στην επίλυση του προβλήματος, αποδίδοντας ταυτόχρονα ευθύνες στην πολιτεία για το παλαιότερο καθεστώς θανάτωσής τους. Ο φακός παρακολουθεί ζώα έγκλειστα στα κελιά των κυνοκομείων, ενώ η αφήγηση τονίζει τη μοναξιά και τη δυστυχία τους. Μήνυμα της εκπομπής είναι ότι οι αναποτελεσματικές λύσεις που προτείνονται για τη μη παραγωγή νέων αδέσποτων, υπαγορεύουν την επανατοποθέτηση της πολιτείας προς ένα νέο σχεδιασμό δημιουργίας υγιούς περιβάλλοντος για τα ζώα και για τους ανθρώπους. Εδώ

           

Φυσικά υπάρχουν πολλές ακόμα θεματικές στα 44 επεισόδια. Εγώ επέλεξα όσα μου τράβηξαν περισσότερο την προσοχή. Αγαπητοί γονείς, κάντε στον εαυτό σας τη χάρη να δείτε το ΒΛΕΜΜΑ μαζί με τα παιδιά σας κι ας χάσουν για μια μέρα το φροντιστήριο ή τα αγγλικά, μόνο από από γνώσεις δεν πάσχουν, σας διαβεβαιώ! ΕΝΝΟΕΙΤΑΙ βέβαια ότι κάποιες από τις εκπομπές αυτές ραγίζουν καρδιές, ιδιαίτερα αυτές με τους αδέσποτους σκύλους των μεγαλουπόλεων…

5 Σχόλια leave one →
  1. 18 Φεβρουαρίου, 2011 8:28 μμ

    τωρα τι να σου πω!
    οτι καλυτερο εχει η ερτ!
    το χρησιμοποιησαμε με τα παιδια σε προγραμματα πριβαλλοντικης εκπ/σης!
    μακαρι να κλικαρουν τα λινκ πολλοι αναγνωστες σου…

  2. 19 Φεβρουαρίου, 2011 11:01 πμ

    Σοβαρά; Αυτό είναι πολύ πολύ ευχάριστο, έχω κι εγώ φίλους που δουλεύουν στα προγράμματα της περιβαλλοντικής (συνήθως βέβαια πάνε περιπάτους…) και εννοείται θα τους το προτείνω (χμ, δεν περίμενα ότι τα ελληνικά σχολειά βρίσκονται τεχνολογικά τόσο ψηλά!)Σκέφτομαι πάντως ότι συχνά βλέπω τα πράγματα που βρίσκω ενδιαφέροντα υπό το πρίσμα της εκπαίδευσης των παιδιών, ξεχνώντας ότι εμείς την χρειαζόμαστε την εκπαίδευση περισσότερο-αν και μάλλον είμαστε ανεπίδευκτοι 😦

  3. 19 Φεβρουαρίου, 2011 12:27 μμ

    δυστυχώς Silent τα ελληνικά σχολεία που βρίσκονται …ψηλά, δεν προβάλλονται όπως θα πρεπε…η μιζέρια θέλει να προβάλλεται πχ ένα άγαλμα του ρήγα φερραίου ζωγραφισμένο προκλητικά για να πουν όλοι τς τς τς τι κατάντια, μαθητές είναι αυτοί;αλλά και οι καθηγητές τους….
    δε βαριέσαι…εδώ που ζούμε , τα μάθαμε…και δεν τα υπολογίζουμε…
    καλά τα λες, χρειαζόμαστε εκπαίδευση ενηλίκων περισσότερο από ποτέ!

Trackbacks

  1. Ας τους τελειώσουμε | Silentcrossing's Blog
  2. ΤΩΡΑ: Για όλα αυτά οι απολυμένοι της ΕΡΤ πρέπει να μιλήσουν, έχουν την υποχρέωση να μιλήσουν… (*) | topakas

Σχολιάστε