Skip to content

Βαθιά δημοκρατία στα αζήτητα

1 Μαΐου, 2009

 

bodiesΤο προηγούμενο Σαββατοκύριακο πρακολούθησα το σεμινάριο των Arny και Amy Mindell (Μη Τοπικότητα στη Δουλειά με τον Εαυτό μας, τις Σχέσεις και τις Ομάδες),  αναζητώντας μαζί με τους υπόλοιπους συμμετέχοντες τον «Νου της Διεργασίας». Την ώρα που εμείς «δουλεύαμε» πάνω στην έννοια της βαθιάς δημοκρατίας, σε παρακείμενο δωμάτιο η έκθεση Bodies συνεχιζόταν ανενόχλητα, παρά τις διαμαρτυρίες ομάδων πολιτών. Στο τέλος του σεμιναρίου, οι συμμετέχοντες συντάξαμε και υπογράψαμε το ακόλουθο κείμενο, που κονιοποιήθηκε στους οργανωτές της έκθεσης και στο Δ.Σ. του Τεχνόπολις:

 

ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΔΙΟΡΓΑΝΩΤΕΣ

Εν καιρώ πολέμου, η δυνατότητα να θάψει κανείς τους νεκρούς του με τις τιμές που τους αρμόζουν, είναι λόγος εκεχειρίας, ενώ κάθε άλλη δραστηριότητα ισοδυναμεί με ιεροσυλία. Εν καιρώ ειρήνης όμως, η έκθεση νεκρών φαίνεται να ισοδυναμεί με άλλη μία –ανάμεσα στις πολλές- ευκαιρία για κέρδος. Έτσι λοιπόν, οι κάτωθι υπογεγραμμένοι/ες θέλουμε να εκφράσουμε τη διαμαρτυρία μας για την οργάνωση και προβολή της έκθεσης “BODIES” στο Γκάζι.

 

Καθώς παραβρεθήκαμε στο χώρο της Τεχνόπολις στο Γκάζι -συμμετέχοντας στο διεθνές σεμινάριο “The Magic and Reality of Process Oriented Psychology”- δεν μπορούσαμε παρά να προσέξουμε την ύπαρξη μιας έκθεσης που χρησιμοποιεί συνειδητά ανθρώπινα σώματα άγνωστης ή αμφιλεγόμενης προέλευσης.

 

Η παρουσίαση αυτή, στο όνομα της επιστήμης, νομιμοποιεί την απόκτηση γνώσεων (;) με κάθε μέσο και αποσκοπεί αποκλειστικά στον εντυπωσιασμό. Παράλληλα, ‘καταφέρνει’ μια σειρά από κατορθώματα: απαξιώνει κάθε έννοια σεβασμού προς τους νεκρούς, απαξιώνει τόσο τους φτωχούς (συνήθως αυτοί κινδυνεύουν περισσότερο να μείνουν στα ‘αζήτητα’ των νεκροτομείων), όσο και τους ανθρώπους που για χίλιους διαφορετικούς λόγους ‘περισσεύουν’ εντός των διαφορετικών συστημάτων, όπως οι φυλακισμένοι ή οι πολιτικοί κρατούμενοι.

 

Τέλος απαξιώνει την ίδια τη ζωή αποξενώνοντάς την από το θάνατο – και όσο περίεργο κι αν ακούγεται, αυτή η απεικόνιση του θανάτου απαξιώνει και τον ίδιο το θάνατο. Προηγούμενες έντονες κριτικές και διαμαρτυρίες σχετικά με την έκθεση έχουν διατυπωθεί όχι μόνο στην Ελλλάδα, αλλά και σε όλες τις χώρες όπου η έκθεση αυτή προβλήθηκε.

 

Θεωρούμε ότι η επιλογή παρουσίασης αυτή της έκθεσης έρχεται ηθικά, κοινωνικά και πολιτικά σε σύγκρουση με τις αξίες του σεβασμού της ανθρώπινης ζωής και αυτοδιάθεσης και θέλουμε να καταγραφεί η αντίθεσή μας προς αυτήν. Και φυσικά το ερώτημα παραμένει: πως θα σταθείτε απέναντι στους νεκρούς;

 

Πως θα στεκόσασταν απέναντι στους δικούς σας νεκρούς;

19 Σχόλια leave one →
  1. 1 Μαΐου, 2009 3:44 μμ

    Ο ίδιος ο υπεύθυνος της έκθεσης, ο γερμανός Gunther von Hagens δήλωσε ότι δε θα είχε πρόβλημα να τον μουμιοποιήσουν και τον ίδιο, οπότε λέει δεν υπάρχει ηθικό πρόβλημα…

    Στη Γαλλία πάντως την απαγόρευσαν και το ίδιο έγινε και στη Βενεζουέλα μετά από προσωπική παρέμβαση του Τσάβες («αντιδημοκράτης» βλέπεις!)

  2. 1 Μαΐου, 2009 5:49 μμ

    πολύ ωραίο το κείμενό σας και το προσυπογράφω silent

    @head charge: τι καλά! μάς λέει δηλαδή ότι επειδή είμαι εγώ ηλίθιος και ασυνείδητος, είσαστε κι εσείς: μωρέ μπράβο του…

  3. 1 Μαΐου, 2009 10:37 μμ

    @head charge άσχετο αλλά μόλις συνειδητοποίησα ότι το όνομα σου μπορεί να σημαίνει κυνηγός κεφαλών. Ίσως φταίει το κλίμα. Γενικά για την έκθεση έχουν γραφτεί πολλά, οπότε δε νομίζω ότι θα συμβάλλω και πολύ από εδώ. Αισθάνομαι πάντως ότι αντέδρασα, έστω κι αν η επιστολή έχει ήδη καταλήξει στα σκουπίδια.

    Για την απαγόρευση της έκθεσης σε άλλς χώρες γνώριζα ήδη, δεν ήξερα ωστόσο ότι ο υπεύθυνος της είναι γερμανός. Οι συμπατριώτες του πάντως έχουν αποκυρήξει το Άουσβιτς εδώ και χρόνια…

    υ.γ. ούτε ένα λινκ αυτή τη φορά! ελπίζω να μη σε κόμπλαρα εγώ…

  4. 1 Μαΐου, 2009 10:43 μμ

    @χάρη όπως καλά γνωρίζουμε, το επίπεδο ενός πολιτισμού φαίνεται από τη στάση του απέναντι στους νεκρούς. Αυτά τουλάχιστον μας δίδαξαν οι προγόνοι μας και ο Ευρωπαικός Διαφωτισμός. Μου φαίνεται ότι κάπου χάσαμε το δρόμο και πρέπει να τον αναζητήσουμε ξανά…

  5. 1 Μαΐου, 2009 11:46 μμ

    Πολύ καλό το κείμενό σας, το προσυπογράφω !
    Το ότι ο υπεύθυνος της έκθεσης, δήλωσε ότι δεν
    θα είχε πρόβλημα να τον μουμιοποιήσουν και τον
    ίδιο, δεν σημαίνει πως δεν υπάρχει ηθικό πρόβλημα,
    αφού όλοι οι πράγματι εκτιθέμενοι δεν έχουν κάνει
    την ίδια δήλωση.
    Τόσο απλά !!

  6. 2 Μαΐου, 2009 12:08 πμ

    silent ναι οι γερμανοί σα σύνολο είναι πολύ καλύτεροι από τόν συγκεκριμένο, ειδικά αυτήν την εποχή (με την ευκαιρία…περαστικά από τήν σύγκρουση με τήν ομάδα δέλτα γάμα ζήτα και το κακό συναπάντημα (έρχομαι από τά μέρη τής ανοιχτής θάλασσας όπως καταλαβαίνεις!)

    L’ enfant και πάλι θα συμφωνήσω μαζί σου: λίγα λόγια και καλά…και απλά

  7. 2 Μαΐου, 2009 10:19 πμ

    @L’enfant εκεί ακριβώς βρίσκεται το πρόβημα και όχι στο αισθητικό κομμάτι που, προσωπικά, δεν με απασχολεί. Η αντιμετώπιση του ανθρώπινου σώματος, ζωντανού ή νεκρού, δείχνει και την έλλειψη δημοκρατίας στον πλανήτη. Υπό αυτή την έννοια, μια καλή ιδέα για το επόμενο βήμα θα ήταν η έκθεση (για παράδειγμα) λαθρομεταναστών στα εκθεσιακά σαλόνια της ευρώπης. Εδώ θα είμαστε και θα δούμε…

  8. 2 Μαΐου, 2009 10:24 πμ

    @χάρη φυσικά και είναι καλύτεροι οι συμπατριώτες του, δεν έχω επισκεφτεί άλλη χώρα με τόσο μεγάλο σεβασμό στα ανθρώπινα δικαιώματα…

    Σε ευχαριστώ και για την ευχή, ελπίζω μόνο να μην κόλλησα καμία περίεργη γρίππη…

  9. 2 Μαΐου, 2009 4:01 μμ

    @silent (7 – κυρίως…): έτσι ακριβώς είναι: η περιφρόνηση προς τούς νεκρούς δείχνει την βαθύτερη δυνατή υποτίμηση προς τη ζωή (για τούς γερμανούς έχεις απόλυτο δίκιο – κι εγώ ανασαίνω καλύτερα όταν πηγαίνω στα μέρη τους)

    όσο για την έκθεση…να το περιμένει κανείς, αλλά να μην το πολυλέμε μπας και τούς μπει και καμιά ιδέα που δεν την είχαν ακόμα οι (αν)εγκέφαλοι –

    όχι δεν κόλλησες, βρε παιδί μου, παρόλο που αυτοί είναι γρουσούζηδες

  10. αφανής ήρωας permalink
    2 Μαΐου, 2009 4:58 μμ

    Προσυπογράφω κι εγώ με τη σειρά μου το κείμενο, που με εκφράζει στο 100%. Φαντάζομαι ο υπεύθυνος όταν έρθει η ώρα του θα ταφεί με τιμές και τον αποχαιρετισμό που του πρέπει, σε αντίθεση με τους άμοιρους (με την κυριολεξία της λέξης) κινέζους των αζήτητων. Παρεπιπτόντως, λόγω επαγγέλματος, γνωρίζω καλά ότι αντίστοιχα «εκθέματα» υπάρχουν και στα ελληνικά αζήτητα και δεν έχουν πολύ καλύτερη τύχη.

  11. 2 Μαΐου, 2009 5:21 μμ

    Μαλλον θα διαφωνησω αν και δεν ξερω ακριβως τι παιζει με αυτη την εκθεση.Οπως και να εχει η ηθικη δεν ειναι λιγο υποκειμενικη και σχετικη?Εχει να κανει και λιγο με το πως βλεπει ο καθενας τον θανατο.Προσωπικα αν καταλαβαινω καλα τι ειναι αυτη η εκθεση,δεν βλεπω κατα ποιο τροπο προσβαλει το θανατο.Ειναι η αντιληψη που εχει ο καθενας πανω σε αυτο το θεμα πιστευω.

  12. 2 Μαΐου, 2009 6:00 μμ

    @χάρη δίκιο έχεις, ας κρύβουμε λόγια…

  13. 2 Μαΐου, 2009 6:02 μμ

    @αφανή ήρωα δεν μου κάνει εντύπωση. Εξάλλου μπορεί την έκθεση να μην την έστησαν έλληνες, το ότι την φιλοξενούν όμως σημαίνει ότι δίνουν την έγκριση τους στο εμπόριο ανθρώπινης σάρκας. Άρα, δεν περιμένω καλύτερη αντιμετώπιση απέναντι στους έλληνες νεκρούς

  14. 2 Μαΐου, 2009 6:07 μμ

    @lz κανένα πρόβλημα να διαφωνεί κάποιος με τις ιδέες τις δικές μου ή μίας ομάδας ανθρώπων. Θεωρώ ωστόσο πρέπον να απαντήσουμε πρωταρχικά στο τελευταίο ερώτημα της επιστολής: πως θα στεκόμασταν απέναντι στους δικούς μας νεκρούς;

    Προσωπικά στη ζωή μου έχω σταθεί με σεβασμό και τιμή. Και δεν θα επέτρεπα ΠΟΤΕ να έχει δικός μου άνθρωπος αυτή την αντιμετώπιση. Άρα πως μπορώ να συναινέσω στην εκμετάλλευση και καπήλευση άλλων ανθρώπων;

  15. 2 Μαΐου, 2009 6:11 μμ

    Συμπτωματικά μόλις ήρθε στο η-μέιλ μου αυτό:

    http://www.guardian.co.uk/world/2009/apr/21/corpse-france-hagens-ouvert

  16. 2 Μαΐου, 2009 7:38 μμ

    Ας απαντησω λοιπον σε αυτο το ερωτημα…Δεν το βρισκω λαθος.Αρκει να υπαρχει η συναινεση των ανθρωπων που εχουν σχεση με τον νεκρο(που απο οτι καταλαβαινω τελικα δεν εχει γινει κατι τετοιο).Απο εκει και περα δεν υπαρχει ουτε εκμεταλευση ουτε τιποτα.

  17. 2 Μαΐου, 2009 7:47 μμ

    @lz τώρα πλησιάζουμε στο να συμφωνήσουμε. Για το δικό μου σύστημα αξιών εξακολουθεί βέβαια να είναι λάθος, ο καθένας ωστόσο είναι υπεύθυνος να αποφασίζει για το σώμα του. Κάτι που προφανώς δε συνέβη στην περίπτωση που συζητάμε…

  18. 3 Μαΐου, 2009 11:13 μμ

    @silentcrossing: αυτό ακριβώς σημαίνει head charge! Σήμερα δεν το βρίσκω και τόσο ευρηματικό να σου πω την αλήθεια, αλλά το χρησιμοποίησα επηρεασμένος από κάτι περίεργους τύπους.

    Να συμπληρώσω επίσης ότι το επιχείρημα του υπεύθυνου της έκθεσης περί εθελοντικής μουμιοποίησης του εαυτού του το ανέφερα ως αυτονόητα ηλίθιο!

    Η έλλειψη λινκ στο προηγούμενο σχόλιο, όπως βλέπεις, ήταν προσωρινό σύμπτωμα. 😉

  19. 3 Μαΐου, 2009 11:33 μμ

    @head-charge καταρχάς εμένα μου αρέσει το head-charge! Με τη συγκεκριμένη μουσική μόνο δεν είμαι εξοικειωμένος.

    υ.γ. ευτυχώς που επανήλθαν τα λινκς γιατί είχα ανησυχήσει!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: